Time for a new adventure.....

Ilha Formosa

De afgelopen 10 dagen ben ik op Ilha Formosa, oftewel 'prachtig eiland' Taiwan geweest. Onvoorstelbaar hoe snel de tijd voorbij gaat. Hieronder een kort verslagje van de laatste dagen.

Naast het bezoek aan Sun Moon Lake, ben ik met Linda naar een 'must see' lokatie geweest. Het science museum van Tai Chung. Dit staat helemaal in het teken van de illusies, ontstaan van de wereld, de toekomst en de werkelijkheid. Vooral voor de12 jarige onder ons die een woordje Chinees spreekt is dit museum een aanrader.

Surprised
Wederom weinig Engels en zeer op kinderen gericht.

De nodige tempels bezocht want die zijn hier in iedere straat wel tig te vinden. Het grote verschil met het 'vaste'land en Taiwan... foto's en filmen is hier gewoon toegestaan, niemand die er een probleem van maakt. Heb me dan ook als de echte toerist gedragen en flink wat plaatjes geschoten.

Linda moest weer aan 't werk en benik met de bus naar Taipei, de hoofdstad, gegaan. Onderweg veel gezien....wat wonen hier veel mensen! De gehele westkust van Taiwan is bebouwd, de oostkust is veel natuur. Dit komt door de tyfoons die met name in het oosten voorkomen en niet vaak de bergen passeren.

Taipei is een leuke stad. Stukken gemakkelijker dan Tai Chung, want hier spreken ze tenminste iets van Engels. M'n hostel ligt in hartje stad en dus bij alle grote bezienswaardigheden. In de middag naar een Chiang Kai Shek MemorialHall gewandeld, maar weet niet of dit nu de bezienswaardigheid was of ikzelf. Ben met zeker 20 Jappaners op de foto geweest.... Giant Woman!

Wink
... tja......

's avonds met een Amerikaan een hapje wezen eten in een traditioneel restaurant. Alles is hier smakeloos of zout en dat was ook vanavond zo.

De dag erna een bezoek gebracht aan het district Danshui, hier is veel geschiednis te vinden over de Portugezen die als eerste aan land kwamen. Ook m'n ogen uitgekeken op de traditionele markt.

Helaas sloeg het weer om en kwam de regen. Het Taroko NP was grotendeels gesloten daardoor. Toch met een Canadees de bus genomen omhet alleen van de hoofdweg te bekijken. Bij de laatste bushalte zijn we uitgestapt om terug te lopen naar de 'op een na laatste' bushalte zodat we tochalles wat rustiger konden bekijken. De laatste bus zouimmersover 2 uur daar zijn, opgeschreven en wel door de buschauffeur,en 't was ongeveer 40 minuten lopen.

Al genietend van 't uitzicht begint 't alweer te regenenen 't wordt hier ook aardig snel donker. Er passeerd wel een bus, maar dat was niet de onze... die komt toch pas over een uur. Op een gegeven moment stopt er een auto met 2alleraardigste Taiwanezen die ons mededelen dat door het slechte weer er geen bussen meer zijn.

Ai... gelukkig waren deze mensen zo aardig ons weer bij het treinstation afte zetten, anders hadden we er waarschijnlijk nu nog gelopen in 't pikkedonker!

Na al het NP gebeuren op naar Tainan, de stad in 't zuiden waar heel veel.... jawel, Nederlandse Historie te vinden is. Ook hier zijn we in de gouden eeuw aktief geweest en bijtijds door de Japaners naar huis verwezen. Pascal, de broer van Laysais m'n persoonlijke gids in deze stad. En hoe kun je de stad beter verkennen als achter op de scooter?

Super gaaf! Het gaspedaal weten ze hier goed te vinden en je bent zo van de ene naar de andere plek. Na het bezoek aan typische Hollandse nederzettingen blijkt het ook nog eens zo te zijn dat de Holland/Taiwan dagen juist op dit moment georganiseerd worden. Een fietstocht werd georganiseerd met...... echte Hollandse Pannekoeken. Lekker! Eindelijk echt eten!

Was er maar wat blij mee dat ik de laatste naar binnen mocht werken. (Bedankt Marleen!)Natuurlijk nog even bijgekletst met een aantal Hollanders die ik hier tegen kwam, de eerste tot nu toe.

De laatste dag had ik graag naar Alishan NP gegaan, maar door de tyfoon was het onmogelijk om daar te komen. Toch is Taiwan een prachtig eiland waar vanalles te zien en te doenis. Ook de afwezigheid van massa's Europeanen maakt Taiwan tot een unieke bestemming!

zus

BOFKONT.
Wat een voorrecht om daar te zijn en zoveel indrukken op te doen en dit allemaal vast te leggen met je camera!!!! Je ziet er gezond uit, ligt vast aan het chinese eten. Ik geniet van je spontane krabbels. Veel reisplezier Esther. De tantes.