Time for a new adventure.....

Mulu National Park...... BATMAN!

Op weg naar Sarawak kom ik op het bus station Adam tegen, een jongen uit Liverpool die de afgelopen 7 maanden door Azie aan 't reizen is. Ook onderweg naar Miri en moet net als mij een uur of 5 wachten op de volgende bus. We besluiten om voorlopig samen door te reizen.

Miri, een stadje waar echt alles gesloten was en geen MacDonalds te vinden. Zelfs het 'must see' museum was gesloten en leek ook al in geen tijden geopend te zijn. Het enige mooie aan dit stadje is Canada Hill. Een heuvel dat een prachtig uitzicht geeft over de stad. De hostel hadden we voor 2 nachten geboekt en we waren blij dat we hier weer weg konden. Met een berg rondwandelen katten en de eigenaar die rond liep te stressen en we de naam 'Catwoman' hadden gegeven. Alles stonk werkelijk naar kattebak.... jakkie.

De volgende dag hadden we een vlucht naar Mulu geregeld om een bezoek te brengen aan het Mulu NP. Dit is op 2 manieren te bereiken. Per vliegtuig en per boot. We dachten dat het een leuk idee zou zijn om met het vliegtuig heen te gaan en per boot terug te reizen.

Mulu NP staat bekend om haar grotten met jawel.... vleermuizen. 3 miljoen om precies te zijn! Het park is prachtig, midden in het regenwoud van Borneo. Veel wildlife hebben we niet gespot maar wel ondervonden waarom een regenwoud, REGENwoud heet. Heb het laatste jaar nog niet zoveel regen gezien als in de afgelopen paar dagen. Als het hier begint te regenen, dan komt het echt met ladingen naar beneden.

Ook toen we de canopy walk gelopen hebben, een touwbrug een 25 meter boven de grond, jammer dat het weer zo slecht was. Gelukkig werd het toch nog even droog toen we er boven op stonden.

Verder hebben we een bezoek gebracht aan Clearwatercave, Windcave, Moonmilkcave, Deercave en Langcave. 's Avonds tussen 5 en 6 komen de batmans naar buiten, maar dan moet het wel mooi weer zijn. Echter de eerste dag kwam er niks.... geen vleermuisje te bekennen. De volgende dag nogmaals teruggelopen en hadden we geluk. Ondanks de regen kwamen ze allemaal naar buiten. Ze zullen wel grote honger gehad hebben! Het was een prachtig schouwspel om te zien.

Het idee om de boot terug te nemen ging helaas niet door. Er zijn namelijk geen boten meer nu iedereen met het vliegtuig komt. Dat is dus wel even balen. Ook geen internet om een goedkoop ticket te boeken... ai, viel dat even tegen. Gelukkig waren er nog een paar plaatsten vrij op de vrijdag de 13de vlucht en konden we rechtstreeks naar Kuching.

Dit ligt helemaal in het westen van Borneo. Kuching... ook wel, Catstown genoemd is een leuk stadje, wat we de komende dagen gaan bezichtigen.

lenneke

Hoi Esther,
Leuk verhaal. Wil je die katten ruilen tegen één Chee Wah Wah? Ben ik zeker weg, aangezien ik voor beiden allergisch ben;-)
Groetjes van ons allemaal, Lenneke

Han

Nog een week of 6!!!!

Monique

Hoi Es,

Ik zit me te vervelen tijdens de late dienst en dacht ik ga Esther haar verhalen maar eens lezen.
Wat ontzettend knap dat je dit allemaal in je uppie doet. Nog veel plezier de komende maanden !!!

Bianca

Ha Esther,

Nu ik in Best werk, heb ik ook je blog en natuurlijk even kijken. Echt helemaal te gek wat je allemaal ziet en doet. Super! Zijn we collega's geworden, ben je er neit.. Ha Ha Ha.
Veel reisplezier nog en tot mails.
Groetjes,

Derrick en Moniek

Hey Esther

Wat een verhalen weer erg bijzonder lijkt me!
Wij als Nederlanders klagen dat het vaak regent maar in vergelijking waar jij was is dat helemaal niets haha.
Wij zijn weer erg benieuwd naar je volgende blog!

Groetjes Derrick en Moniek