Time for a new adventure.....

As a 'Kiwi' Cowgirl!

Ja, ja, jullie lezen het goed. DIt keer geen 'American' maar een echte Nieuw Zeelandse 'Kiwi'.... nieuwschierig? Lees verder

Laughing

De eerste dagen van het nieuwe jaar ben ik rustig begonnen. Heerlijk rondkijken in Sydney. Het is werkelijk een prachtige stad. Niet extreem groot en alles op loop afstand. Alle bekende bezienswaardigheden in de stad aan gedaan, The Rocks, Harbour Bridge .... (Han, heb 'm niet beklommen

Wink
) Bothanical Gardens, Kings Cross en natuurlijk de historische shoppingmalls.

Na 6 dagen het vliegtuig naar Christchurch(CC) NZ genomen. De vlucht duurde 2.5 uur, het tijdverschil was ineens ook 2 uur later. Dus precies 12 uur met NL. Ik had 't hostel al geboekt in Sydney en het was makkelijk te vinden. Ook CC is niet echt een grote stad, maar wel erg Brits en na een ochtend had ik 't wel weer gezien.

De volgende dag had ik een tourtje geboekt naar Akaroa, een stadje met Franse invloeden op de Bank Peninsula. Mega toeristisch natuurlijk, maar wel zeer de moeite waard! De uitzichten over de zee waren adembenemend mooi en het weer zat ook nog eens mee. Een prachtige zonnig dag!

Onderweg naar dit dorpje zag ik een bord met 'Showground and Fair'. Dat betekend maar 1 ding... jaja, paardjes kijken. In alle vroegte de volgende dag de moutainbike genomen en naar Duvauxelle gefiest. Zal maar zeggen dat het een voorproefje is, voor wat komen gaat. Jee, niet verwacht dat het 3 heuvels op en af waren. Kwam dus bekaf op de showground aan. De wedstrijden waren al in volle gang en naast het paardengebeuren is het hier een echt familie gelegenheid. Met een taartenbak wedstrijd, Wie heeft de mooiste 'veggies' van de streek en een schapenscheer wedstrijd. ER was echt vanalles te toen en te zien. Helaas kon ik niet blijven voor de BBQ want m'n bus ging die middag alweer terug naar CC.

Maar dan de grote dag! Jaja..... Vertrek naar Hawarden om daar 6 dagen te paard de Zuidelijke Alpen in te trekken. 's ochtends nog even een paardrijbroek geshopt (Is namelijk niet zo comfortabel om 6 dagen in jeans op het zadel te zitten) Om precies 11 uur werd ik op gehaald door de transfer bus en zijn we naar het vliegveld gegaan om nog 2 mensen op te halen.

In totaal bestaat de groep uit 10 ruiters. Jenny en Lauwrie, de organisatoren van de trip, Fransisca uit Duitsland. Zij loopt stage. Afik uit Israel die zolang een baantje heeft en 6 ruiters. Nickky met haar vader Roland, Caroline en Philipa uit NZ, Alexandra uit Australie en ik.

We gaan met 20 paarden op pad. 10 rijdieren, 1 reserve paard, mocht er een kreupel worden. 2 jonge paarden die los meelopen en 7 pakdieren die onze bagage en rantsoen meedragen. Het paard dat ik meekrijg is een 15 jarige merrie met de naam Briar.

Om 10 uur gaan we van start. De weersverwachting voor de komende dagen is slecht, nee echt dramatisch. Er wordt alleen maar regen verwacht. Dat is niet echt waar we op zitten te wachten. Na 30 minuten te paard moeten we een rivier oversteken. Niet een stroompje.... nee hardstromende rivier en iedereen is tot z'n knieen nat!

Een uur later komt het water ook al met bakken naar beneden. Tijd om de 'oilskin' jassen aan te trekken. Lange jassen die ook over de zadels vallen.Het regent de hele dag, de omgeving is mooi en heuvel achtig.'s avonds overnachten we in een 'hikershut' Stel je er niet teveel van voor. Een hutje waar we ons eten kunnen koken, een paar bedden en een buitentoilet. Douche? Niet aanwezig. We kunnen een plos nemen in de beek die voor de hut stroomt. Het is echter zo koud dat niemand zich daaraan waagd.

De 2de dag worden we wakker met regen. Het blijft dit dan ook de hele dag doen. DIt is de zwaarste dag van de trip. Dacht dat ik al heel wat gewend was qua trail riding, maar dit sloeg werkelijk alles. We zitten op de paarden als we omhoog gaan en lopen ervoor als we downhil gaan. Het is spek en spek glad. We moeten ons zelf soms aan de bomen vasthouden om niet naar beneden te glijden in de blubber. We leggen vandaag maar 12 km af, dat lijkt niet veel, maar het was een gruwelijk zware dag. Bij aankomst in de hut..... wederom geen douche of toilet.... damn. Ook zijn er te weinig bedden en dit betekend..... kramperen!

Dag 3 is een lange dag 8 uur in 't zadel. Heb ondertussen al behoorlijke zadelpijn. Stockzadels zijn toch niet echt mijn ding. Het weer is gelukkig droog en we zien prachtige uitzichten. De 4de dag vond ik zelf 't mooiste. Heel afwisselend en een stralende zon! Iedereen geniet met volle teugen. Onderweg krijgen we altijd een lunch mee die we rond het middaguur nuttigen. De lunches zijn allemaal 'homemade' met verse NZ ingredienten. De hele week zeker goed gegeten!

Op de 5de dag wordt de bagage opgehaald en lopen de pakpaarden los mee. DIt is veruit de saaiste dag. Veel over gravel en weinig variatie in het landschap. Er is echter 1 goed ding aan deze rit..... op de overnachtingsplaats is een douche! Dat mag na 5 dagen zonder douchen ook wel! Dan besef je pas hoe heerlijk een warme douche kan zijn.

De laatste dag alweer. Terug naar de farm. Door landerijen en weiden. Eindelijk is het tijd om de benen te strekken en in volle galop over de velden te gaan. Alex, NIckky en ik nemen hier natuurlijk gebruik van aangezien we de enige ruiters zijn die kunnen rijden.

Iedereen komt moe en voldaan aan op de farm. De helft vertrek vanavond alweer met het vliegtuig terug. Ik blijf nog een nachtje en heb in de ochtend weer een transfer. Deze keer naar het verhuurbedrijf. Heb voor de komende weken weer een autotje gehuurd. Dat is toch wel de manier om NZ te ontdekken. De prijs was zeer aantrekkelijk, dus had verwacht het grootste barrel mee te krijgen wat ze hadden.

NIks is minder waar..... een nieuwe Getz! Nog geen 5000 op de teller toen ik hem meenam.... ondertussen is dat al wel gepasseerd.

Ben ondertussen al een paar dagen aan 't rondreizen en aan 't kamperen. Het bevalt prima en heb al vele mooie plekjes van NZ gezien.... maar daarover de volgende keer meer!

zus

Hoi "KIWI". Wat een avontuurlijke onderneming. Je bent gehard nu je daar door regen, en rivier hebt geploeterd met je overjarige merrie!!Gelukkig is iedereen weer gezond terug gekomen op de farm. Wij maken ons op voor de bruiloft a.s. vrijdag van Karin en Wim. Geniet maar van de natuur en van je autootje door een prachtig land als NZ. Groetjes, Zus

Derrick en Moniek

Wat een pech dat het zoveel regenen net als jij die trip hebt. Maar goed zo te lezen was het wel erg mooi en daar gaat het om.
Veel reis plezier in je Getz!
Groetjes Derrick en Moniek

Monique

Hi Zussie! Klinkt als een tocht over de Veluwe bij Raalte, maar dan met regen en mensen die niet constant van hun paard afdonderen. En ja, dat het dan aan de andere kant van de wereld is, dat is mooi meegenomen! ;) Enjoy Nieuw Zeeland zolang het nog kan! x Mo

Pap en Mam

Eindelijk weer een verhaal, wat een avonduur met die paarden op sjouw. Gelukkig ben je weer heelhuids terug. Jij daar in hartje zomer en wij hier midden in de winter. Rij voorzichtig en veel plezier. groetjes xxx van ons.

Anita

He Eshter, jammer van de regen maar dan heb je toch in ieder geval een douche gehad haha.
onze site is weer in de lucht, dankzij Peter en 3W, misschien kun je er daar ook eens naar kijken en laten weten wat je ervan vind,
Groetjes uit Zummere, Familie Feijen

Brigitte

Ha Wereldreiziger,

Zo te zien verlang je nog lang niet terug naar ons koude kikkerlandje. Je maakt wel ontzettende leuke dingen mee. Ook al is het af en toe een beetje af zien. Leuk om je zo af en toe eens te volgen. Groetjes, Brigitte

Martin en Lien

Hoi Es, goed te horen dat je het uistekend naar je zin hebt en dat je ook daar weer paarden gevonden hebt.
Lijkt me een hele leuke en avontuurlijke ervaring om zo een aantal dagen in NZ rond te rijden.Maar het weer had een beetje beter mogen zijn. Geniet er nog maar een tijdje van want voor je het weet is het mei
Liefs Martin en Lien

Han

Hey outback Es! Zo te horen vermaak je je nog steeds! En niet de brug beklommen, verdorie toch. Ach je kan ook niet alles doen wat iedereen je verteld! Wij zijn vandaag weer terug gekomen in het koude kikkerlandje..... wat een tegenvaller haha! Veel plezier nog!!!! X Han