Time for a new adventure.....

Van Zuid naar Noord

Het zit er helaas alweer bijna op, 4 weken NZ zijn voorbij gevlogen. De laatste 20 dagen heb ik met de 'Green Getz' (zoals ik de auto gedoopt heb) de nodige kilometers gemaakt en dit is me uitstekend bevallen.

Even geen gezeul met de tas en lekker luxe door NZ reizen. Op aanraden van vele medereizigers die ik onderweg al tegen was gekomen, toch maar de duurdere optie gekozen om een autotje te huren. Heb er nog geen seconde spijt van gehad en genoten de afgelopen weken.

Zonder planning ben ik op weg gegaan naar het zuiden om dan via de westkust weer terug naar het noorden te gaan. Dan met de Ferry naar het Noordereiland om daar een rondje te maken.

Ik kan jullie wel 1000x vertellen hoe schitterend hier is dus zal het maar meteen doen:

HET IS HIER FANTASTISCH, ADEMBENEMED MOOI, GAAF, SUPER, M'N ABSOLUTE NUMMER 1 BESTEMMING TOT OP DIT MOMENT.

Hoef ik dat al niet meer te herhalen.

Via Christchurch ben ik naar Geraldine gereden. Een plaatsje waar veel opnames zijn gemaakt voor de LOTR films. Echter het weer zit alles behalve mee en vind het zonde om een dure tour in de regen te gaan doen. Genietend van het landschap dat zich afwisseld kun je je al een hele voorstelling maken hoe het moet zijn geweest om hier te filmen.

De dagen die volgen ga ik via Twizel in het binnenland terug richting kust naar de plaats Oamaru. Hier zouden hele penguin kolonies moeten rondwandelen. Helaas is de kolonie van de blauwe penguin niet gratis, maar de gele wel. Dus een uurtje voor zonsondergang richting het strand... maarliefst 1 hele penguin gezien! Damn...

Via Dunedin de zuidelijke scenic route genomen om langs de gehele kust te rijden. Ook op het meest zuidelijke puntje van het land geweest. Alleen Ushihuahua in Argentinie ligt dichter bij de zuidpool, maar stond er wel maar 5000 km vanaf....

Wink

Vanaf Te Anau de weg genomen naar Milford Sound.... die is er maar 1 dus je hebt weinig keuze. Gelukkig is het prachtig weer en kijk er al naar uit om op de boot de Sound op te gaan. Helaas, na het passeeren van een tunnel waar ze jaren aan gewerkt hebben, was het aan de andere kant van de berg weer eens bar slecht weer. Aangekomen bij de 'haven' toch besloten om een tochtje te maken. Het is natuurlijk een hele ervaring om onder een waterval te gaan staan...... ondanks het weer.... leuk!

De hele weg weer terug en overnacht in Kingston. Hier krijgt m'n tentje echt de eerste uitdaging te verwerken. Het regent de hele nacht non stop en ook nog eens niet te zachtjes. Naast me staat een stel uit Engeland, die toevalig het zelfde merk tent heeft. Beide tentjes hebben de test doorstaan...... kurkdroog gebleven!

Queenstown heb ik wandelend bezocht, maar had niet zo de behoefte om te gaan Bungyjumpen of een andere gekke stunt te gaan doen, dus ben ik door gegaan naar Wanaka.... mega toeristisch, maar wel erg gezellig.

Via de Gletsjers Fox en Frans-Josef naar 't noorden. Ook hier stikt het van het toerisme, zoals eigenlijk op het hele zuidereiland, en trof dan ook een camping vol met Hollanders. 's Avonds moest dat natuurlijk gevierd worden met een Holland party.

Via de Pancake rocks.... jullie zullen de foto's van dit vreemde fenomeen nog wel zien naar het noorden om het Abel Tasman park te bezoeken. Je moet er even voor door rijden, maar dan heb je ook het allermooiste strand dat ik ooit gezien heb..... helemaal voor jezelf ook nog. Ongelooflijk. Het weer was deze dag ook geweldig, dus eindelijk een keer duidelijke en mooie foto's.

Met de ferry naar het noordereiland. De ferry tocht duurt ongeveer een uurtje of 3 en er liepen nogal wat ''heavy metall'' typjes rond.... zegt een oud vrouwtje, 'Are you also going to the ACDC concert, you don't look the same as all others'. Nee, inderdaad, geen tatoo's, loshangende lange haren en rare, zwarte kleding... als de vodden al kleding genoemd mogen worden. Het was wel een ervaring op zich.

Wellington zat dan ook helemaal volgeboekt op het gebied van hostels, dat betekende weer een nachtje kamperen. Doe verder niet anders, iedere nacht trouw in de tent en op 1x Mac Donalds na, iedere dag zelf gekookt.... heerlijk!

Wellington is dus helaas overgeslagen en ik sliep die nacht in Titahi Bay. Toch even het gas ingedrukt op weg naar Gisborne. Hier zou 3 dagen lang een wereldbeker wedstrijd gehouden worden. Met name springen, maar ook wat regionale dressuur. Op zaterdag was ik dus al meteen bij de dressuur ringen te vinden. Vond het al een beetje vreemd dat een proef uit 2 voltes en een keer vanhandveranderen bestond. Is het nivo zo laag hier, maar iemand wist me te vertellen dat het trainingsproefjes waren voor zeer jonge ruiters, aha.... dus die grijze mevrouw in de ring wordt hier als jong geschouwd

Tongue out

Ook waren er vele 'topruiters' uit de regio niet gekomen want er was een weeralarm afgegeven. Die kennen ze hier schijnbaar ook. Regen op komst, vanmiddag om 14.00 uur. Nou het regende inderdaad de hele middag afgewisseld, maar kan nou niet echt zeggen... weer alarm. Ze zaten er helaas 12 naast en toen we 's avonds van het ruiterbal terugkwamen kwam het met bakken naar beneden. De volgende 30 uur zou het niet meer stoppen en de laatste dag werd dan ook afgelast. Damn....

Dat was echter nog niet het ergste, niemand kon het terrein af, want de wegen waren afgesloten doordat er bomen overheen lagen. Daarzit je dan in de wereldstad GIsborne, waar iedere dag de zon als eerste opkomt, de eerste stad waar de nieuwe dag in gaat.... kun je niet meer weg.

De volgende ochtend stond de zon hoog aan de hemel en was alles weer als normaal. M'n tentje was op een enkel drupje na, helemaal droog gebleven! Ga weer op weg en je kon goed zien dat er met man en macht gewerkt was om de weg weer begaanbaar te maken.

Rotorua is de volgende stop. Stinken dat het in deze stad doet! Dit komt door alle zwavel/mineralen bronnen in dit vulkanisch gebied. Moest 's avonds natuurlijk wel even bijkomen van het lange rijden deze dag en heb heerlijk gerelaxed in een van de prive bronnen van de camping.

Op dit moment zit ik vlak bij de 'Bay of Islands' en zal hier morgen een bezoek brengen, dan via de westkust terug naar Aukland. Zondag de 7de op naar de Bounty Eilanden, Tahiti en Moorea.

(Das, toch wel wat anders als Gran Canaria......, maar daar zal het ook wel lekker weer zijn

Wink

zus

Hoi Esther.
Wat een avontuur, jij in het verre NZ en dan maar èèn pinquin te zien krijgen!!!In de dierentuin hier zie er er meer. Je tentje is goud waard. Goede keuze gemaakt destijds. Al zo ver gereisd en toch steeds weer nieuwe dingen meemaken en zien. Nu op naar de volgende eilanden!! Veel reis-en kijkplezier. Groetjes uit een wit overdekt dorpje. Zus

Lenneke

Hoi Esther,
Je staat er één op mij voor, wat de pinguins in het wild betreft dan. Ons familiewapen is een pinguin en ik heb ze alleen nog maar in dierentuinen gezien.
Ben echt benieuwd naar de foto's van dit spetterende verslag. Hier is op dit moment (gelukkig) bijna alle sneeuw weg. Op naar de volgende ronde?
Geniet nog even van NZ en veel plezier op je volgende halte,
groetjes, Lenneke

Chris

Prachtig land Nieuw Zeeland!! Mijn vrouw is hier opgegroeid, vlakbij Roturua!!!
Erg leuk om je verhaaltjes steeds weer te lezen Esther!!
Groetjes,
Chris.

Martin en Lien

He Esther een leuk en interressant verhaal en goed om te horen dat je jezelf nog steeds goed vermaakt ben benieuwd naar het vervolg geniet er nog maar van
Groetjes Martin en Lien

pap en mam

Wat een beleving daar in NZ. Gelukkig verloopt alles naar wens en geniet je met volle teugen.
Weet je, dat je al over de helft bent van de trip?
Veel plezier op de Bounty eilanden en tot horens.
groetjes pap en mam.

brous

Heey je bent nog altijd op reis! ik ben alweer 2 maanden terug van borneo brr
Goede reis!
groeten
brous

Marion

Hey Essie,

Wat een ervaringen! Heerlijk om elke keer weer te lezen! Blijf lekekr genieten, en doe me een plezier,
geniet ook een beetje voor ons wil je?
Enne vergeet ook niet wat mooi weer in je rugzakkie te doen voor je terug reis.

Tot horens,

Liefs Marion

p.s. lees je je hotmail ook uit?